Tuesday 25 Apr 2017

Curriculum

 

Accreditation

Awsaj Academy has been awarded a dual accreditation by two internationally renowned accrediting agencies, the Council of International Schools (CIS) (www.cois.org) and the Middle States Association (MSA) (www.middlestates.org), both of whom are recognized by the Supreme Education Council (SEC). 

 Awsaj Academy began the accreditation process in 2008 through CIS, and conducted a full-scale self-study during the 2009-2010 academic year. In response to a site visit by CIS in March 2011, Awsaj continued working on its initial application and CIS agreed to have MSA join in awarding final accreditation in 2012. 

 This dual accreditation represents a significant accomplishment for Awsaj Academy, and an acknowledgement of the success of the school’s academic programmes. According to MSA, “The accreditation process validates to the public the integrity of a school's program and student transcripts. The accreditation process assures a school community that the school's purposes are appropriate and are being accomplished through a viable educational program. 

 •Awsaj Curriculum Overview

The curriculum at Awsaj Academy is based on local and international standards. Materials and resources are selected to support the teaching of the standards, with the end result focused on students fulfilling the Awsaj Profile of a Graduate: 

 Graduates of Awsaj Academy will have:

  •  Proficiency in reading, writing, listening, and speaking in English and Arabic.

  • The knowledge and skills necessary to successfully begin post-secondary education or a career in Qatar or abroad.

  • Pride in their own culture, while respecting the culture of others.

  • An understanding of and respect for Islamic values.

  • A commitment to life-long learning as responsible citizens.

 An Awsaj Curriculum Guide has been developed, which includes specific ‘Power Standards’ that were selected collaboratively by teachers representing a broad range of grade levels. ‘Power Standards’ were selected based on the following criteria:

 Endurance – Standards that give students skills or knowledge that remain with them long after a test is completed (for example, reading comprehension).

Leverage – Standards that apply to many academic disciplines (for example, nonfiction writing).

Readiness – Standards that students need to move to the next level of learning (for example, students must be able to solve y=mx+b to do graphing). (Source: Reeves, Douglas. (2002). The Leader’s Guide to Standards: A Blueprint for Educational Equity and Excellence. San Francisco: Wiley and Sons)

•Instructional Programs:

•Explicit Direct-Instruction Programs

With the support of university partners, Awsaj Academy has curricula with a strong base in research, including programs that have proven to be effective in improving the academic skills of students which is our number one priority as educators.

Students with learning challenges or who are ‘at risk’ must be able to achieve academically at an accelerated rate, or else they will remain significantly behind in achieving learning standards. At Awsaj Academy, the path to academic achievement is by maximizing time spent learning, while minimizing time needed to learn. In order to do this, an efficient approach to instruction is necessary, one that will allow staff to make the most of allocated time spent learning while at the same time making it possible for students to need less time to learn. These two factors will result in accelerating student achievement. Explicit instruction is one approach that has been shown through years of research to effectively minimize time needed to learn. Explicit instruction can take the form of a scripted direct-instruction program that ensures that all elements of a content area, such as reading, are taught in an appropriately sequenced fashion. Or it can take the form of explicit direct-instruction strategies, regardless of content area, that achieve similar results in minimizing the time needed to learn. 

Those programs break learning down into small stages that students are expected to master before moving to the next, more complex skill. Students receive instruction in groups of no more than six. This high student-teacher ratio allows teachers to immediately respond to student answers and provide feedback. It also allows teachers to immediately correct student errors so they will not be repeated, and to interact with each student individually to ensure the mastery of concepts and skill throughout the period of instruction. 

We also recognize that no program will be effective if it is not taught well. Our teachers go through rigorous training prior to delivering the selected curricula. Teachers are supported by instructional coaches who provide feedback daily on lesson delivery. 

These instructional coaches also provide one-on-one, small-group and large-group professional development during the academic year. The coaches work collaboratively with building principals to ensure that high-quality teaching strategies are used consistently with our research-validated curricula. 

:المنهج الأكاديمي

الاعتماد الأكاديمي-

حصلت أكاديمية العوسج على شهادتي اعتماد أكاديمي من كل من مجلس المدارس الدولية (www.cois.org) ورابطة الولايات الوسطى لاعتماد الكليات والمدراس  (www.middlestates.org )، وهما منظمتان للاعتماد الدولي، معتمدتان من قبل المجلس الأعلى للتعليم في قطر.

وكانت أكاديمية العوسج قد بدأت، عام 2008، سعيها للحصول على شهادة الاعتماد مع مجلس المدارس الدولية. فقامت بتقييم ذاتي شامل خلال العام الدراسي 2009-2010. ورداً على زيارة ميدانية قام بها مجلس المدارس الدولية للأكاديمية في مارس 2011، واصلت الأكاديمية العمل على اعتمادها الأولي، ليوافق المجلس على انضمام رابطة الولايات الوسطى لاعتماد الكليات والمدارس في منح شهادة الاعتماد الأكاديمي النهائي للأكاديمية عام 2012.

 ويمثل هذا الاعتماد المزدوج إنجازاً كبيراً لأكاديمية العوسج، إذ يسجل اعترافاً ببرنامجها الدراسي، وكذلك إشادة بنجاح البرامج الأكاديمية المتبعة في الأكاديمية. وتؤكد هذه الشهادة على سلامة البرنامج المعتمد في الأكاديمية، والشهادات التي تمنحها للطلاب، بحسب ما يشرح الموقع الإلكتروني التابع لرابطة الولايات الوسطى لاعتماد الكليات والمدارس. كما يدّل الاعتماد على أن أهداف مجتمع المدرسة مناسبة، ويجري تحقيقها من خلال برنامج تعليمي حيوي.

 

نظرة عامة على مناهج أكاديمية العوسج-

 

 تتبنى أكاديمية العوسج مناهج دراسية تتفق والمعايير المحلية والدولية، كما تهدف لدى انتقائها المواد والمصادر التعليمية إلى دعم العملية التدريسية تحقيقاً لهذه المعايير، وتضع نصب عينيها تلك الغاية النهائية المتمثلة في اتصاف طلابها بالسمات الشخصية لخريجي أكاديمية العوسج. 

 

:يتحلّى خريجو أكاديمية العوسج بالسمات التالية

 

  الإلمام بالمعرفة واكتساب المهارات اللازمة التي تمكنهم من الانتقال إلى مرحلة التعليم ما بعد الثانوي بنجاح أوالانخراط في المسار المهني   داخل دولة قطر أو خارجها 

إجادة القراءة و الكتابة و الاستماع و التحدث باللغتين العربية و الانجليزية.

الفخر والاعتزاز بثقافتهم المحلية، مع احترام ثقافة الآخرين  

استيعاب القيم الإسلامية وتقديره 

الالتزام بالتعلم مدى الحياة كمواطنين مسؤولين 

وقد جرى تطوير دليل مناهج أكاديمية العوسج الذي يتضمن "معايير القوة" المحددة التي تعاون في انتقائها مجموعة من المعلمين يمثلون نطاقاً واسعاً من المراحل الدراسية المختلفة. وتم انتقاء "معايير القوة" استناداً إلى المحددات التالية

الاستمرارية – وهي تلك المعايير التي تزود الطلاب بالمهارات أو المعرفة التي تظل معهم لفترات طويلة بعد إتمام الاختبارات المتصلة بها (على سبيل المثال مهارات استيعاب نصوص القراءة)

الفاعلية – وهي تلك المعايير التي تنطبق على العديد من التخصصات الأكاديمية (على سبيل المثال الكتابة النثرية  )الجاهزية – وهي تلك المعايير التي ينبغي للطلاب تلبيتها حتى يمكنهم الانتقال إلى المستوى التالي من مستويات التعلم (على سبيل المثال يجب أن يكون الطالب قادراً على أن يحل المعادلات ذات الحدين ليتمكن من رسم المنحنيات البيانية)

 (المصدر: Reeves, Douglas. (2002). The Leader’s Guide to Standards: A Blueprint for Educational Equity and  ((Excellence. San Francisco: Wiley and Sons)

 

  

:البرامج التدريسية

:برنامج التدريس المباشر

 

فضل دعم الجامعات الشريكة، أصبحت أكاديمية العوسج تمتلك مناهج تعليمية ترتكز على قاعدة بحثية راسخة، بما في ذلك برامج ثبت فعاليتها في تحسين المهارات الأكاديمية لدى الطلاب. إن ضمان التحصيل الأكاديمي لطلابنا يأتي على رأس أولوياتنا كإحدى المؤسسات التربوية.

فمن الأهمية بمكان أن يتحلى الطلاب ممن يواجهون تحديات في التعلم، أو ممن يُخشى عليهم ذلك، بالقدرة على التحصيل العلمي الأكاديمي بوتيرة متسارعة وإلا سوف يتخلفون عن أقرانهم بصورة ملحوظة مما يؤثر سلباً على مدى تحقيقهم لمعايير التعلم. ويتمثل المسار الذي نسلكه في أكاديمية العوسج لتحقيق التحصيل الأكاديمي في زيادة الفترات الزمنية المستغلة للتعليم والحد من الفترات الزمنية اللازمة لتعلم الطالب. وسعياً لتحقيق هذه الغاية، يجب انتهاج مقاربة تدريسية فعالة تتيح لأعضاء هيئة التدريس إمكانية تحقيق الفائدة القصوى من الحيز الزمني المخصص لعملية التعليم في حين تسمح للطلاب في الوقت نفسه بتقليص الوقت اللازم للتعلم. وسوف يسهم هذان العاملان في تسريع وتيرة التحصيل الأكاديمي من جانب الطلاب. ويعد التدريس الموضّح إحدى المقاربات التي أثبتت البحوث على مدار الأعوام مدى فعاليتها في تقليص الوقت اللازم للتعلم. ويمكن أن يتخذ شكل برنامج مكتوب للتدريس المباشر يضمن تدريس جميع العناصر ضمن مجال محتوى واحد، كالقراءة مثلاً، بطريقة تسلسلية ملائمة، أو ربما يتخذ شكل استراتيجية موضّحة ومباشرة، بصرف النظر عن مجال المحتوى، بغية الخروج بنتائج مماثلة في تقليل الوقت اللازم للتعلم.

تقوم بعض البرامج التي تعرف باسم "برامج التعليم المباشر" على تقسيم عملية التعلم إلى مراحل صغيرة بحيث يُتوقع أن يتقن الطلاب كل مرحلة قبل الانتقال إلى مرحلة أخرى أكثر تعقيداً. يتلقى الطلاب التعليم في مجموعات تتألف من 6 طلاب على الأكثر، الأمر الذي يتمخض عنه ارتفاع نسبة المعلمين مقابل الطلاب بحيث يتاح المجال أمام المعلمين للرد الفوري على إجابات الطلاب وتقييمها. كما يتيح ذلك للمعلمين فرصة تصحيح أخطاء الطلاب بشكل فوري حتى لا تتكرر مرة أخرى، ناهيك عن التواصل مع كل طالب على حدة من أجل ضمان استيعاب المفاهيم وإتقان المهارات على مدار فترة التعليم.

 نقر أيضاً بأن جميع البرامج لن تكون مثمرة وفعالة ما لم يجري تدريسها على أكمل وجه. ومن ثم، يخضع المعلمون في أكاديمية العوسج لدورات تدريبية صارمة قبل البدء في تدريس المناهج التعليمية المختارة. كذلك يتلقى المعلمون الدعم من جانب مدربين متخصصين في مجال التدريس يعملون على تقديم تقييم يومي للمعلمين حول كيفية إلقاء الدروس. 

يقوم هؤلاء المدربون بتطوير الأداء المهني للمعلمين من خلال جلسات فردية أو في مجموعات صغيرة أو كبيرة خلال العام الأكاديمي. تتضافر جهود المدربين من أجل إرساء المبادئ اللازمة لضمان أن تتسق استراتيجيات التدريس عالية الجودة مع المناهج التعليمية القائمة على البحث

Upcoming  Events 

  • March 26-30: Family Week - ES
  • April 2: Autism Awareness Day, All staff & students to wear BLUE
  • April 3: Dino Show for ES students
  • April 9-13: Spring Break
  • April 23-27: PBIS Week
  • April 26-27: P/T Conferences
  • May 7-11: Teacher’s Appreciation Week
  • May 14-18: Spirit Week
  • May 25: Graduation Ceremony
  • June 15: Last Day of School